«روز سخت» در فرانسه از راه ميرسد

نام کاربری : پسورد : یا عضویت | رمز عبور را فراموش کردم



ارسال پاسخ
تعداد بازدید 13
نویسنده پیام
roham آفلاین

کاربر حرفه ای
ارسال‌ها : 4105
عضویت: 18 /5 /1391
سن: 17
تشکرها : 1866
تشکر شده : 811
«روز سخت» در فرانسه از راه ميرسد
به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) به نقل از خبرگزاري فرانسه، با وجود فشارهاي پنتاگون مبني بر تشكيل پرونده حقوقي عليه مارك اوون نام مستعار مت بيسونت نويسنده رمان «روز سخت» و تهديدهاي ياران بن لادن براي انتقام از مشاركتكنندگان در قتل رهبر القاعده، روايت مت بيسونت به عنوان يكي از اعضاي گروه ضربت در ماجراي عمليات قتل بن لادن توسط تفنگداران نيروي دريايي، هياهويي در بازار كتاب آمريكا به راه انداخته كه به زودي به اروپا و ابتدا فرانسه خواهد رسيد.

در همين حال انتشارات سويل فرانسه اعلام كرده است: «حقوق برگردان فرانسوي رمان را براي همه دنيا خريداري كرده است». به عبارت ديگر حقوق انتشار برگردان فرانسوي رمان «روز سخت» در همه جاي دنيا تنها در اختيار انتشارات سويل فرانسه قرار گرفته است.

به دنبال عرضه زودهنگام «روز سخت» در بازار كتاب آمريكا، انتشارات سويل هم خبر داده برگردان فرانسوي این کتاب دو ماه پس از انتشار نسخه اصلي، در ماه نوامبر در دسترس خوانندگان فرانسوي زبان قرار ميگيرد.

رماني بدون پردهدريهاي بزرگ!
با وجود آنكه گزيدههاي منتشر شده كتاب در مطبوعات گوشه و كنار هرگز آنطور كه پنتاگون را برانگيخته، پردهدريهاي آشكار نويسنده از ماجرايي اسرارآميز به نظر نميرسند، جزیيات خاص در روايت مارك اوون به عنوان يكي از اعضاي «تيم سیل» نيروي ويژه، با روايت رسمي پنتاگون درباره مرگ بن لادن در ماه مه 2011 در شمال پاكستان تفاوت دارند.

در اين رمان كه با همراهي كوين ماورر نويسنده و روزنامهنگار 36 ساله آمريكايي نوشته شده، روايت نحوه اصابت گلوله به سر بن لادن پس از عبور او از در اتاقش و پس از آن گلولهباران سينه او شرح داده ميشود.

راز انتشار كتاب هم به خوبي از سوي نويسنده و ناشر مخفي نگه داشته شده بود. گفتني است نه سازمان سيا و نه پنتاگون، هيچ يك از انتشار چنين كتابي اطلاعي در دست نداشتهاند و به دنبال كشف ماجرا وزير دفاع آمريكا روز 31 اوت (10 شهريور) مت بيسونت عضو سابق تفنگداران ويژه آمريكايي را به تعقيب قضايي تهديد كرده بود.

تعقيب احتمالي از سوي پنتاگون
در نامهاي ارسال شده به ناشر كتاب، جانسون ریيس دايره حقوقي پنتاگون، به نويسنده يادآوري كرد كه «او تكليف داشت اطلاعات طبقهبندي را حتي پس از ترك خدمت هرگز فاش نسازد.» بر اساس قوانين پنتاگون مقرر شده همه آثاري كه به حيطه اطلاعات و مأموريتهاي نظامي آمريكا مربوط ميشوند، پيش از انتشار توسط اين اداره بازبيني شوند كه در اين مورد خاص هرگز اتفاق نيافتاده است.

با اين حال وزارت دفاع آمريكا هنوز به طور مشخص افشاي اطلاعات طبقه بندي شده در رمان «روز سخت» را عنوان نكرده اما اقامه دعوايي قانوني عليه نويسنده را بعيد نميشمارد.

به باور استيون افترگود از اعضاي انجمن علوم آمريكا، دولت ميتواند همه سود ناشي از فروش كتاب را مطالبه كند اما به گفته ناشر كه پيش از عرضه كتاب شمارگاني 300 هزار نسخهاي براي آن پيشبيني كرده بود، اين رمان از سوي «يك وكيل قديمي نيروهاي ويژه» بازبيني شده بود. رابرت لاسكين، وكيل نويسنده از جانب خود اطمينان داده بود كه هيچ يك از قوانين اطلاعات محرمانه پنتاگون زير پا گذاشته نشده و او (نويسنده) از حق بازگويي داستان شخصياش برخوردار بوده است.

سابق بر اين هم در مواردي مشابه، برخي از اعضاي سيا كه پيش از انتشار دست نوشتههايشان آنها را براي بالا دستيهايشان نخوانده بودند، به جرم زير پا گذاشتن تعهدات و مسووليتهايشان در حيطه حفظ اسرار متهم شده بودند.

نشر گراسه در كمين
انتشارات فرانسوي گراسه هم كه از ماهها پيش ماجراي داغ عمليات قتل بن لادن در پاكستان را رصد ميكرد، از انتشار كتاب «بايد بن لادن را كشت» اثر مارك بودن در روز 31 اكتبر (10 آبان) خبر داده است. در اين اثر آخرين دقيقهها و لحظات زندگي بن لادن در اتاق فرمان عمليات ترور رهبر القاعده شرح داده ميشود.

عمليات قتل ریيس پيشين القاعده يكي از موفقيتهاي دوران رياستجمهوري باراك اوباما در كاخ سفيد به شمار ميآيد.

امضای کاربر :


شب خوابيـــــدم تو تختـــــــم هي قلت ميــــــــخورم...

بعد گوشيـــــــمو بر ميــــــــدارم مينويســــــــم

"خوابــــــــم نميبــــــــــره..." سرد ميشـــــــم... بغض ميکنـــــــــم...

ميبينــــــــــــم هيچکســـــــو ندارم که واسش اينو بفرستـــــــــــم...

تــــــــنهايي سختــــــــه...خيــــــــلي
شنبه 18 شهریور 1391 - 14:01
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
ارسال پاسخ



برای ارسال پاسخ ابتدا باید لوگین یا ثبت نام کنید.


پرش به انجمن :

Powered by Tem98 | Copyright © 2009 Rozblog Group